Menonton persembahan di Museum Bukit Chandu |
Gunakan teknik SAMMBoB untuk berbicara tentang gambar-gambar di atas.
Panduan (SAMMBoB):
1. Siapakah yang terlibat dalam gambar itu?
- Dalam gambar ini terdapat, pekerja yang melakon. Kanak-kanak dari sekolah rendah. Seorang pekerja sebagai kounter servis.
2. Apakah yang dilakukan oleh watak-watak terlibat?
- Pekerja yang melakon telah melakonkan untuk orang-orang yang mendatang ke Museum Bukit Chandu.
- Murid-murid dari sekolah rendah telah datang untuk mempelajari tentang sejarah Bukit Chandu dan mengetahui informasi lebih lanjut.
- Seorang pekerja kounter, sedang mebuat kerjanya.
3. Mengapakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan demikian?
- Pelakon melakonkan untuk memberi murid-murid idea kasar tentang sejarah jika ada yang tidak memaham informasi-informasi.
- Murid-murid pergi ke tempat mungkin mereka harus membuat projek tentang tempat tersebut.
4. Di mana perkara itu dilakukan?
- Perkara itu berlaku di Museum Bukit Chandu.
5. Bila perkara/kelakuan itu berlaku?
- Perkara itu berlaku pada hari persekolahan.
6. Bagaimanakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan itu?
- Murid-murid memberi perhatian terhadap persembahan. Mereka mendegar dengan teliti.
- Pekerja yang melakon telah menerangkan dengan jelas dan melakonkan dengan sesungguh.
7. Perasaan watak-watak?
- Murid-murid berasa gembira menonton persembahan yang disembahkan.
- Pekerja telah merasa kerja sama murid-murid apabila menonton persembahan.
8. Perasaan kamu mengenai gambar itu?
- Murid-murid telah mempelajari sejarah-sejarah Bukit Chandu.
- Pekerja telah membuat kerja yang cemerlang membuat murid-murid memaham lebih lanjut.
9. Apakah yang kamu pelajari daripada gambar itu?
- Saya mempelajari bahawa persembahan boleh melanjutkan kefahaman informasi.
10. Bagaimanakah kamu dapat menggunakan apa yang kamu pelajari daripada gambar-gambar itu dalam kehidupan kamu seharian?
- Sejarah Singapura amat penting dalam kehidupan kami.
No comments:
Post a Comment