Wednesday, 21 March 2012

S A M M B o B. Bukit Chandu


Menonton persembahan di Museum Bukit Chandu

                                      
                                      Salah satu pameran di museum Bukit Chandu

                                       
                                  Pintu masuk Museum Bukit Chandu

Gunakan teknik SAMMBoB untuk berbicara tentang gambar-gambar di atas.
Panduan (SAMMBoB):
1. Siapakah yang terlibat dalam gambar itu?
  • Dalam gambar ini terdapat, pekerja yang melakon. Kanak-kanak dari sekolah rendah. Seorang pekerja sebagai kounter servis.
2. Apakah yang dilakukan oleh watak-watak  terlibat?
  • Pekerja yang melakon telah melakonkan untuk orang-orang yang mendatang ke Museum Bukit Chandu.
  • Murid-murid dari sekolah rendah telah datang untuk mempelajari tentang sejarah Bukit Chandu dan mengetahui informasi lebih lanjut.
  • Seorang pekerja kounter, sedang mebuat kerjanya.
3. Mengapakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan demikian?
  • Pelakon melakonkan untuk memberi murid-murid idea kasar tentang sejarah jika ada yang tidak memaham informasi-informasi.
  • Murid-murid pergi ke tempat mungkin mereka harus membuat projek tentang tempat tersebut.
4.  Di mana perkara itu dilakukan?
  • Perkara itu berlaku di Museum Bukit Chandu.
5.  Bila perkara/kelakuan itu berlaku?
  • Perkara itu berlaku pada hari persekolahan.
6.  Bagaimanakah watak-watak itu melakukan perkara/kelakuan itu?
  • Murid-murid memberi perhatian terhadap persembahan. Mereka mendegar dengan teliti.
  • Pekerja yang melakon telah menerangkan dengan jelas dan melakonkan dengan sesungguh.
7.  Perasaan watak-watak?
  • Murid-murid berasa gembira menonton persembahan yang disembahkan.
  • Pekerja telah merasa kerja sama murid-murid apabila menonton persembahan.
8.  Perasaan kamu mengenai gambar itu?
  • Murid-murid telah mempelajari sejarah-sejarah Bukit Chandu.
  • Pekerja telah membuat kerja yang cemerlang membuat murid-murid memaham lebih lanjut.
9.  Apakah yang kamu pelajari daripada gambar itu?
  • Saya mempelajari bahawa persembahan boleh melanjutkan kefahaman informasi.
10. Bagaimanakah kamu dapat menggunakan apa yang kamu pelajari daripada gambar-gambar itu dalam kehidupan kamu seharian?
  • Sejarah Singapura amat penting dalam kehidupan kami.

      No comments:

      Post a Comment